Tips voor het inzetten van leadgeneratie

Het is het doel van elke organisatie om zo veel mogelijk klanten te werven. Ze willen laten weten dat ze bestaan en waarom de klant nu net voor hen moet kiezen en niet voor de concurrentie. Een handige manier om meer leads te genereren is via leadgeneratie. Maar wat is leadgeneratie nu precies en hoe zet je dit effectief in? Wij vertellen je er graag meer over.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie, ook wel lead generation genoemd, omvat alle activiteiten die er op gericht zijn in contact te komen met potentiële klanten. Dit kan zowel via sales als marketingactiviteiten zijn. De campagnes die hiervoor worden opgericht, zijn bedoeld om leads binnen te halen. Het moet de potentiële klant motiveren om een specifieke actie te ondernemen. Dit is vaak gericht op aankoop van een product of dienst. Het is hierbij belangrijk dat je je goed verdiept in de klant en goed nadenkt over wat hun wensen en behoeften zijn. Als je dit weet kun je er op een goede manier op inspelen met je leadgeneratie en dus meer conversies realiseren.

Hoe zet je het in?

Vrijwel elk bedrijf doet aan leadgeneratie. Soms hebben ze het zelf niet eens door dat ze het doen. een website bijvoorbeeld omschrijft vaak alle soorten producten en diensten dat een bedrijf aanbiedt. Voeg hier een contactformulier aan toe en je bent al bezig met leadgeneratie. Veel organisaties geven tóch liever de voorkeur aan een interactieve vorm van leadgeneratie. Zo kun je bijvoorbeeld potentiële klanten via de telefoon benaderen of via online acquisitie. Hierbij benaderen zij zelf de prospects en doen zij hun verhaal. Welke vorm van leadgeneratie je ook kiest, het is belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen. Maak daarom vooraf een buyer persona. Dit is een beschrijving van jouw ideale koper.